• Den gode lærer
  • Styr klasserummet
  • Mentoring
  • USA KAP
  • Træd i karakter
  • Kend din ballademager
  • Om sitet
Inspiration til erhvervsskolerne
Det private klasserum
I USA har  man i mange år brugt mentoring for at begrænse frafaldet blandt nyuddannede lærere. Nogle steder som en del af ansættelsen. Andre steder på ren kollegial basis.
Klasserummet er privat. Den følelse har de fleste lærere. Bortset fra at der er 20-30 elever til stede også. Men det, der foregår mellem lærer og elever, føles privat. Andre skal ikke kigge med.  Og da slet ikke kollegerne. Sådan er det stadigt de fleste steder.

I USA er det mange år siden, at man gjorde op med den opfattelse. I forbindelse med en lærerkrise i 1980'erne og 1990'erne, hvor næsten halvdelen af nyuddannede lærere kørte sur og sagde op inden for de første tre år, besluttede man at sætte ind.

Et af midlerne var såkaldt "peer mentoring" - som betyder mentoring mellem ligemænd.


Inspirationen kom fra studenterområdet, hvor ældre elever hjælper yngre elever på vej.  Og i den oprindelige model drejede det sig da også om, at en ældre og garvet lærer hjalp en ung og uerfaren kollega - i stil med gymnasieskolens pædagogikum.










Nogle steder brugte man ældre lærere, som var gået på pension, der ofte var glade for at få lov til at give deres pædagogiske stafet videre

I takt med at flere fik erfaring med mentoring voksede accepten og efterhånden fandt man på nye modeller.  På mange skoler og på uddannelsesinstitutioner er det således gængs praksis at lærere, på egen hånd, aftaler indbyrdes, at de kan overvære hinandens undervisning. Både for at søge inspiration og for at kunne give gode ideer fra sig. Andre steder er det  indbygget i ansættelsesaftalen. Der er afsat timer til, at man giver hinanden støtte. Andre steder bliver mentoring lagt oven i de almindelige opgaver - det ses som en gensidig kollegial forpligtelse.

Ligesom på IBC Kolding er det almindeligt, at der er to mentorer til at  overvære en time. Det giver bedre resultater. Det er vigtigt på forhånd af aftale, hvad det er læreren gerne vil observeres på. Det er typisk to-tre ting. For eksempel evnen til at engagere eleverne og få alle med. Evnen til at skabe afveksling i timen. Eller evnen til at motivere. Det er  

Proudly powered by Weebly